Zespół Szkół Ekonomiczno – Usługowych z początkiem roku szkolnego 2018/2019 przystąpił do realizacji kolejnego projektu unijnego pt.: “Wyższy poziom gastronomii” w ramach konkursu RPSL.11.02.02-IZ.01-24-175/17, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 (oś priorytetowa: XI. Wzmocnienie potencjału edukacyjnego dla działania: 11.2. Dostosowanie oferty kształcenia zawodowego do potrzeb lokalnego rynku pracy – kształcenie zawodowe uczniów dla poddziałania: 11.2.2. Wsparcie szkolnictwa zawodowego – RIT).

W działaniach projektowych, które potrwają dwa lata, weźmie udział 80 uczniów technikum oraz 8 nauczycieli ZSE-U. Beneficjenci wezmą udział w szkoleniach gastronomicznych, językowych a także odbędą staże w zakładach pracy. Dodatkowo projekt umożliwi doposażenie pracowni zawodowych.

Najważniejszym celem projektu jest umożliwienie uczniom podwyższenia swoich zawodowych umiejętności, dzięki czemu będą bardziej atrakcyjni dla przyszłych pracodawców i odpowiadali potrzebom nowoczesnego rynku pracy.

Regulamin rekrutacji

We wrześniu 2018r. odbędzie się pierwsza rekrutacja do projektu „Wyższy poziom gastronomii”. Poniżej przedstawiamy regulamin, który określa zasady rekrutacji, w tym naboru Uczestników oraz zasady uczestnictwa w projekcie. Rekrutacja do projektu jest zamknięta i ogranicza się do uczniów klas II i III technikum żywienia i usług gastronomicznych oraz technikum hotelarskiego w Zespole Szkół Ekonomiczno Usługowych w Rybniku.

Kliknij, aby pobrać REGULAMIN

Załącznik nr 1 DEKLARACJA UCZESTNICTWA W PROJEKCIE

Załącznik nr 2 OŚWIADCZENIA UCZESTNIKA

Załącznik nr 3 DANE UCZESTNIKA

Załącznik nr 4 UPOWAŻNIENIE DO PRZETWARZANIA DANYCH

REGULAMIN UCZESTNICTWA W PROJEKCIE 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DORADZTWO ZAWODOWE

W związku z realizacją projektu unijnego “Wyższy poziom gastronomii” wszystkie zakwalifikowane do niego uczennice i uczniowie ZSE-U wzięli udział w prowadzonych przez specjalistów zajęciach z doradztwa zawodowego. Młodzież brała udział w spotkaniach zarówno grupowych jak i indywidualnych. Zapraszamy do fotorelacji.

CERTYFIKATY DLA MŁODZIEŻY

Uczniowie naszej szkoły otrzymali kolejne certyfikaty w związku udziałem w kursach w ramach projektu “Wyższy poziom gastronomii”, współfinansowanego ze środków EFS w ramach RPO Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.

Młodzież naszej szkoły podniosła swoje kwalifikacje w zakresie języka angielskiego branżowego, wzięła również udział w kursie cukierniczym. barmańskim,sommelierskim, baristycznym a także w kursie “Nowoczesne technologie w gastronomii”.

KURS JĘZYKA ANGIELSKIEGO BRANŻOWEGO NA POZIOMIE ROZSZERZONYM

Kurs języka angielskiego branżowego na poziomie rozszerzonym trwał od 24 listopada do 15 grudnia. W zajęciach wzięło udział 10 beneficjentów projektu ” Wyższy poziom gastronomii”.

Uczniowie pogłębili swoją wiedzę w zakresie obsługi hotelowej. Poruszali min. tematy dotyczące listu motywacyjnego, rozmowy o pracę, procedury rejestracji gościa indywidualnego oraz grupowego w hotelu, procedury wymeldowania oraz rozliczenia gościa indywidualnego i grupowego w hotelu, zasad bezpieczeństwa oraz higieny pracy w hotelu. Młodzież ćwiczyła słownictwo oraz wypełnianie dokumentacji hotelowej w języku angielskim.

KURS BARMAŃSKI

Podczas warsztatów barmańskich młodzież zapoznała się z nowoczesnymi trendami w mieszaniu koktajli, shake’owała, blendowała, stirowała i  mudlerowała. Ogrom wiedzy i mnóstwo przyjemnej praktyki.

KURS BARISTYCZNY
KURS SOMMELIERSKI

Podczas Kursu Sommelierskiego młodzież dowiedziała się nie tylko czym jest enologia, co różni poszczególne wina, ich szczepy i jak czytać etykietę na butelce. Poznali również proces i cel dekantacji, zasady produkcji i przechowywania różnych win. Młodzież otwierała  i serwowała wina odpowiednio dobierając je do potraw. Zgłębiła w ten sposób swoje umiejętności i wiedzę winiarską.

KURS CUKIERNICZY

Produkcją pralin i czekoladek oraz tortów angielskich i tradycyjnych  od podstaw młodzież zajmowała się podczas kursu cukierniczego.

KURS NOWOCZESNE TECHNOLOGIE W GASTRONOMII

Z kolei spektakularną „zabawę” z nitro młodzież wykorzystała podczas warsztatów „Nowoczesne technologie w gastronomii”. Obcowanie z cieczą przy -195,8ºC było niesamowite. Młodzież zapoznała się min. ze sferyfikacją, tworzeniem pianek, metodą sous vide oraz food designe.

 

 LISTA ZAKWALIFIKOWANYCH DO PROJEKTU

„Wyższy poziom gastronomii” w roku szkolnym 2019/2020

 Technik hotelarstwa klasa 2

Lp. Nazwisko i imię Klasa
1. Bałuch Agnieszka 2TA
2. Sobik Patrycja 2TA
3. Uliarczyk Julita 2TA
4. Czerny Oliwia 2TA
5. Dobosz Paulina 2TA
6. Kędzierska Izabela 2TA
7. Lasończyk Wiktoria 2TA
8. Nahlik Ewelina 2TA
9. Juszko Daria 2TA
10. Grzegoszczyk Karolina 2TA

Technik żywienia i usług gastronomicznych klasa 2

Lp. Nazwisko i imię Klasa
1. Filusz Szymon 2TŻ
2. Dziwoki Julia 2TŻ
3. Dobreniuk Julia 2TŻ
4. Klimczak Wiktoria 2TG
5. Modzelewska Agata 2TG
6. Fukała Julia 2TŻ
7. Kulig Patrycja 2TŻ
8. Misala Julia 2TG
9. Przeliorz Dorota 2TG
10. Drożdżok Adam 2TŻ
11. Kąsek Klaudia 2TŻ
12. Kuśka Kamila 2TŻ
13. Miechowska Wiktoria 2TG
14. Stankiewicz Aleksandra 2TG
15. Szymała Roksana 2TŻ
16. Piecha Kacper 2TŻ
17. Starościak Wiktoria 2TG
18. Raj Jolanta 2TG
19. Pałyga Daria 2TŻ
20. Żyrek Nikola 2TG
21. Jankowska Katarzyna 2TG
22. Wydra Daniel 2TG

Technik żywienia i usług gastronomicznych klasa 3

Lp. Nazwisko i imię Klasa
1. Ogorzałek Wiktoria 3TG
2. Kozub Kamila 3TG
3. Łuczkiewicz Julia 3TŻ
4. Świerkosz Paulina 3TG
5. Zajkowska Marta 3TG
6. Bochynek Anna 3TŻ
7. Podolak Zofia 3TŻ
8. Tomczak Paulina 3TŻ

LISTA OSÓB REZERWOWYCH

Lp. Nazwisko i imię Klasa
1. Franczuk Roksana 2TA
2. Sokołowicz Marta 2TA
3. Bućko Kacper 2TG
4. Kaczmarek Wiktoria 2TŻ
5. Ruś Wiktoria 2TG
6. Winkler Anna 2TŻ
7. Weiner Weronika 2TŻ
8. Zabieglińska Nikola 3TG
9. Sokołowski Filip 3TŻ

DORADZTWO ZAWODOWE

Tuz po rekrutacji do projektu “Wyższy Poziom Gastronomii” wszyscy zakwalifikowani wzięli udział w doradztwie zawodowym. Zajęcia podobnie jak w roku poprzednim odbywały się zarówno indywidualnie jak i w grupach.
Rezultatem zajęć było min. przypisanie poszczególnych osób do odpowiadających im kursów.

KURS JĘZYKA ANGIELSKIEGO BRANŻOWEGO NA POZIOMIE ROZSZERZONYM (sesja 2019/2020)
Ze względu na rosnącą potrzebę porozumiewania się w języku angielskim, w związku z realizacja projektu “Wyższy Poziom Gastronomii”, w listopadzie 2019 r. aż 10 osób z klas o profilu hotelarskim, wzięło udział w szkoleniu językowym.
Kurs języka pozwolił uczestnikom rozwinąć słownictwo branżowe oraz umiejętności komunikacyjne niezbędne w codziennej pracy.
W czasie kursu uczniowie mieli okazję ćwiczyć prezentowanie i porównywanie ofert, rozpatrywanie skarg i prowadzenie korespondencji, negocjacji, dyskusji na tematy związanie z turystyką.
Ważnym aspektem były także procedury wymeldowania oraz rozliczenia gościa indywidualnego i grupowego w hotelu, zasady bezpieczeństwa oraz higieny pracy. Kursanci poruszali również tematy dotyczące listu motywacyjnego oraz rozmowy o pracę.

KURS NOWOCZESNYCH TECHNIK KULINARNYCH

Realizując projekt EFS „Wyższy poziom gastronomii” uczniowie naszej szkoły wzięli udział w kursie na temat nowoczesnych technik kulinarnych.

Kuchnia kreatywna, modernistyczna, molekularna to wykorzystanie wiedzy naukowej na temat gotowania, której celem jest otrzymanie czystych, oryginalnych smaków nietypowymi sposobami w nietypowych połączeniach i serwowanie ich w zaskakujących formach.

Podczas zajęć teoretycznych i praktycznych młodzież zgłębiła wiedzę na temat sferyfikacji, metody sous-vide, kompresowania, emulsyfikacji, żelowania, produkcji pianek, zastosowania ciekłego azotu. Stosowała zarówno dobrze znane surowce jak i te brzmiące bardziej obco np. alginian sodu, mleczan wapnia czy glukonolaktan wapnia.

Od podstaw sporządzała wiele ciekawych i bardzo smacznych potraw min.: carpaccio z kaczki z kompresowanym burakiem, marynowaną cebulą i szpinakowym kawiorem, chipsy z pietruszki przygotowane w ciekłym azocie, chłodnik z buraka z ravioli jogurtowym i żółtkiem sous vide, krem z wędzonego ziemniaka z chipsem z boczku i pianą chrzanową, kurczak sous vide z konfitowanym ziemniakiem truflowym z dodatkiem sosu serowego, jarmużu oraz żelu z białego wina, kompresowane warzywa, pianę limonkową i wiele innych. Był również deser czyli lody oraz sorbety różnych smaków wykonywane za pomocą ciekłego azotu.

Wszystkie tajniki kuchni przekazywał utalentowany i doświadczony kucharz Mateusz Płodzień, sous-chef restauracji czterogwiazdkowego hotelu Sokół Wellness & SPA w Łańcucie.

KURS CUKIERNICZY

Kolejny kurs, kolejne umiejętności zdobyte przez uczniów ZSE-U  zakwalifikowanych do projektu „Wyższy poziom gastronomii”.

Tym razem młodzież pozyskała wiedzę cukierniczą na temat  wypieku ciast, przygotowania kremów,  masy cukrowej, tortów.

Pod okiem mistrza cukiernictwa wykonywali torty w stylu angielskim i tradycyjnym na różne okoliczności.  Nauczyli się techniki temperowania czekolady, wytwarzali praliny z białej i gorzkiej czekolady, a także czekolady smakowe. Powstawały m.in. mini torciki Pavlova oraz monodesery.

Było twórczo i mega słodko;).

KURS SOMMELIERSKI

Zawód Sommeliera jest w Polsce wciąż niszową profesją. Z biegiem czasu eksperci w tej dziedzinie stają się co raz bardziej pożądani w restauracjach i hotelach, dlatego młodzież ZSE-U szkoliła się w tym kierunku w ramach projektu EFS „Wyższy poziom gastronomii”.
Kim właściwie jest sommelier? To znawca wina – osoba, dla której świat wina nie ma tajemnic. Sommelier zna wielowiekową historię tego trunku, tajniki produkcji, winiarskie regiony, marki i roczniki wina. Bazując na swojej wiedzy potrafi doradzić wybór właściwego wina, zaprezentować je i odpowiednio dobrać do menu. Podczas kursu uczniowie przyswoili wiedzę teoretyczną na temat historii wina, uprawy winnej latorośli i produkcji wina; charakteryzowali poszczególne szczepy win i omawiali zasady łączenia win z potrawami. W trakcie zajęć praktycznych ćwiczyli serwis win cichych i musujących. Odbyła się również degustacja analityczna wyselekcjonowanych, różnorodnych trunków zarówno z tzw. “starej europy ” jak i świata. To było fantastyczne doświadczenie, które z pewnością uatrakcyjni CV naszych uczniów.