Gastronomia i Hotelarstwo w krajach basenu Morza Śródziemnego – Kompetencja, Pomysłowość, Wielokulturowość
W roku szkolnym 2016/2017 realizujemy kolejny projekt Unii Europejskiej we współpracy ze szkołą hotelarską TOPI w Saragossie (Hiszpania), Szkołą Gastronomiczną w Biograd na Moru (Chorwacja) oraz Liceum Hotelarskim w Mazamet (Francja). Tytuł projektu brzmi: „Gastronomia i hotelarstwo w krajach basenu Morza Śródziemnego – kompetencja, pomysłowość, wielokulturowość” numer 2016-1-PL01-KA102-023590 i jest realizowany w ramach projektu „Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz mobilność kadry kształcenia zawodowego”ze środków PO WER na zasadach Programu Erasmus + sektor Kształcenie i szkolenie zawodowe.
W projekcie tym bierze udział 30 uczniów (z klas o profilu technik hotelarstwa, technik żywienia i usług gastronomicznych), którzy na przełomie kwietnia i maja oraz maja i czerwca 2017 roku odbywać będą praktyki zawodowe w renomowanych hotelach i restauracjach Hiszpanii, Francji oraz Chorwacji.
Najważniejszym celem projektu jest umożliwienie uczniom osiągającym wysokie wyniki w nauce odbycie praktyk zawodowych w krajach europejskich o dużych doświadczeniach w branży hotelarskiej oraz gastronomicznej. Dzięki temu uczniowie doskonalić będą umiejętności zawodowe, umiejętności obsługi obcojęzycznego klienta, zapoznają się z nowoczesnym sprzętem hotelowym i gastronomicznym. Poznają również organizację pracy i systemem kształcenia w placówkach zagranicznych. Poznają kulturę i historię Francji, Chorwacji i Hiszpanii. Przed wyjazdem na miesięczne praktyki zagraniczne uczestnicy projektu wezmą udział w przygotowaniu kulturowym, pedagogicznym i językowym.
REGULAMIN REKRUTACJI 1. O udział w projekcie mogą ubiegać się uczniowie Zespołu Szkół Ekonomiczno-Usługowych w Rybniku, uczęszczający w roku szkolnym 2016/2017 do klas trzecich i drugich o profilu: – technik hotelarstwa – technik żywienia i usług gastronomicznych 2. W celu ubiegania się o udział w projekcie uczniowie zobowiązani są do dostarczenia wypełnionego formularza zgłoszeniowego. Termin dostarczenia formularza upływa dnia 3 października 2016 roku. 3. Kryteria rekrutacji: a) Ocena z zachowania z klasy drugiej, a w przypadku klasy drugiej, z pierwszej. – ocena wzorowa – 6 pkt – ocena bardzo dobra – 5 pkt – ocena dobra – 4 pkt – ocena poprawna – 3 pkt – ocena nieodpowiednia lub naganna – 0 pkt b) Ocena z przedmiotów kierunkowych – uczniowie hotelarstwa: działalność recepcji i organizacja pracy hotelu – uczniowie gastronomii i żywienia: procesy technologiczne w gastronomii i technologia gastronomiczna z towaroznawstwem przeliczona na punkty w następujący sposób: – ocena celująca = 6 pkt – ocena bardzo dobra = 5 pkt – ocena dobra = 4 pkt – ocena dostateczna = 3 pkt – ocena dopuszczająca = 2pkt – ocena niedostateczna = 0 pkt c) Ocena z języka obcego w zależności od wyboru kraju praktyk: języka angielskiego, francuskiego i hiszpańskiego przeliczona na punkty tak samo jak ocena z przedmiotów kierunkowych. Maksymalna liczba punktów do zdobycia wynosi 24 Uczestnicy z największą liczbą punktów zostaną zakwalifikowani do udziału w projekcie zgodnie z poniższym podziałem. 1. Chorwacja – 12 osób + 2 osoby na liście rezerwowej 2. Francja – 6 osób + 2 osoby na liście rezerwowej 3. Hiszpania – 12 osób + osoby na liście rezerwowej. W przypadku równej liczby punktów decydujący głos ma komisja rekrutacyjna w porozumieniu z dyrekcją szkoły oraz wychowawcą klasy. Lista osób zakwalifikowanych do udziału w projekcie, wraz z ilością uzyskanych punktów zostanie opublikowana do 5 października 2016 roku. |
WYNIKI REKRUTACJI
W wyniku przeprowadzonego procesu rekrutacji, do udziału w projekcie zostały
zakwalifikowane poniżej wymienione osoby.
CHORWACJA
- Mordak Karolina kl. 3TŻ
- Rożek Patrycja kl. 3TŻ
- Podgórna Dominika kl. 3TŻ
- Ostrowska Natalia kl. 3TŻ
- Nosiadek Aneta kl. 3TŻ
- Woźniak Marta kl. 3TŻ
- Krakowczyk Natalia kl. 3TŻ
- Ryzińska Dominika kl. 3TŻ
- Szopa Aleksandra kl. 3TŻ
- Guziak Karolina kl. 3TŻ
- Stefańska Patrycja kl. 3TŻ
- Bernacki Szymon kl. 3TŻ
Lista rezerwowa
- Syrek Dominik kl. 3TŻ
- Lis Aleksandra kl. 3TŻ
FRANCJA
- Frączyńska Patrycja kl. 2TA
- Widera Martyna kl. 2TA
- Jaworski Krzysztof kl. 3TGH
- Pukrowiec Marta kl. 3TGH
- Kłaczek Krzysztof kl. 3TGH
- Sikora Aleksandra kl.3TGH
Lista rezerwowa
- Musiał Julia kl. 3TA
- Naczyńska Sabina kl.2TA
- Banasiewicz Miłosz kl. 3TGH
HISZPANIA
- Hajduczek Karolina kl. 3TG
- Kuźnik Beata kl. 3TG
- Jankowiak Nikola kl. 3TG
- Sykulska Natalia kl. 3TG
- Krypczyk Karolina kl. 3TG
- Wałkucka Karolina kl. 3TG
- Marcinkiewicz Aleksandra kl. 2TA
- Foreiter Jesica kl. 2TA
- Olczyk Zuzanna kl. 2TA
- Wala Roksana kl. 3TA
- Sułkowska Katarzyna kl.3TA
- Kopka Julia kl.3TA
Lista rezerwowa
- Kos Julia kl. 2TA
- Wieczorek Wioleta kl. 2TA
- Stępień Karolina
REALIZACJA PRAKTYK |
W dniach od 24.04.2017 do 20.05.2017 uczniowie Zespołu Szkół Ekonomiczno-Usługowych w Rybniku odbyli swoje praktyki zawodowe we Francji i Hiszpanii w ramach projektu „Gastronomia i hotelarstwo w krajach basenu Morza Śródziemnego – kompetencja, pomysłowość, wielokulturowość” realizowanego ze środków PO WER.
W ramach projektu jedna grupa uczniów (hotelarze i technicy żywienia i usług gastronomicznych) do Saragossy w Hiszpanii, a druga grupa do Mazamet we Francji. Celem wyjazdu było zrealizowanie praktyk zawodowych. W Hiszpanii gastronomowie zrealizowali swoje praktyki w restauracji szkoły TOPI, z którą współpracujemy od szeregu już lat, a hotelarze w hotelach takich jak: Sauce, Don Yo, Gran Hotel, El Principe. We Francji zaś swoje pierwsze zawodowe szlify hotelarze zdobywali w hotelu Mercure L’Occitan, a gastronomowie w restauracjach Inter Hotel Le Caussea, L’Etable à Roussette, Comme à la Maison i La Voie Gourmande.
Uczniowie byli zobowiązani dostosować się do wymagań organizacji pracy w obydwu krajach i pokonać barierę językową. Początkowo stresu było dużo, ale szybko odnaleźli się w nowej rzeczywistości, zwłaszcza, że wszędzie spotykali się z bardzo ciepłym przyjęciem i wyrozumiałością ze strony francuskich i hiszpańskich restauratorów i hotelarzy. A ponieważ w obydwu tych krajach hotelarstwo jest na bardzo wysokim poziomie, mieli okazję poznać tajniki kuchni francuskiej i hiszpańskiej oraz doskonalić swoje umiejętności chociażby w nieznanych technikach podawania potraw czy przygotowywania jednostek mieszkalnych w hotelach do sprzedaży. Na życzenie restauratorów przygotowywali również polskie potrawy, które były podawane klientom restauracji.
W czasie czterotygodniowego pobytu we Francji i Hiszpanii uczniowie nie tylko kształcili swoje umiejętności zawodowe. Mieli również okazję poznać kulturę i zwyczaje obydwu krajów i pogłębić wiedzę historyczną. We Francji młodzież zwiedziła okolice Montagne Noire, malownicze miasteczko Castres, średniowieczną twierdzę Carcassonne, Narbonne, a w Tuluzie park rekreacyjny „La Cité de l’Espace” gdzie uczestniczyli w pokazach filmów związanych z odkryciami kosmosu. Zwiedzili również wytwórnię wina Gaillac. W Hiszpanii zaś już samo miasto Saragossa jest bogate w zabytki pochodzące z czasów imperium rzymskiego takie jak teatr, termy czy odkopane niedawno przez archeologów forum romanum. Oprócz tego w Saragossie znajduje się pałac królów arabskich Aljaferia i dwie przepiękne katedry La Seo i katedra del Pilar. W ramach projektu została również zorganizowana wycieczka do Barcelony, w trakcie której zwiedzili arcydzieło sztuki architekta Gaudiego jakim jest bazylika Sagrada Familia. Spacerując najpiękniejszą ulicą Barcelony Ramblą, mieli okazję chłonąć atmosferę tego niezwykłego miasta. Wreszcie zobaczyli port i pomnik Kolumba wskazujący kierunek do Ameryki Południowej. Uczniowie zwiedzali również palarnię kawę, gdzie poznali proces produkcji kawy i uczestniczyli w pokazie baristycznym.
Wielką radością zarówno dla opiekunów jak i dyrekcji szkoły były opinie pracodawców, którzy podkreślali zdyscyplinowanie naszych uczniów oraz ich dużą motywację do pracy. Śmiało możemy stwierdzić, że praktyki były udane pod każdym względem i przyczyniły się do rozwoju zawodowego, kuturowego i językowego naszych uczniów.
ZAKOŃCZENIE PROJEKTU |
Dnia 6 października w Zespole Szkół Ekonomiczno-Usługowych w Rybniku odbyła się uroczystość zakończenia projektu unijnego „Gastronomia i hotelarstwo w krajach basenu Morza Śródziemnego – kompetencja, pomysłowość, wielokulturowość” zrealizowanego ze środków POWER, połączona z wpisującym się bardzo dobrze w realizację praktyk zagranicznych, Europejskim Dniem Języków Obcych.
Budżet projektu wynosi 72 789,00 €. Został on zrealizowany z trzema partnerami, z którymi nasza szkoła współpracuje już od lat. Są to: Szkoła w Biograd na Moru w Chorwacji, Liceum Hotelarskie w Mazamet we Francji oraz Szkoła Hotelarska TOPI w Saragossie w Hiszpanii. Każda z organizacji przyjmujących naszych uczniów posiada bardzo ciekawe i twórcze metody pracy, co pozwoliło naszym uczniom rozwinąć swoje umiejętności i kwalifikacje. W projekcie brały udział trzy grupy uczestników z klas trzecich: dwunastoosobowa grupa hotelarzy i techników żywienia i usług gastronomicznych, która realizowała swoje praktyki w czterogwiazdkowych hotelach Saragossy, druga grupa, również dwunastoosobowa w Chorwacji oraz sześcioosobowa grupa, pod opieką pani Jolanty Kula we Francji W tym projekcie po raz pierwszy zastosowano system ECVET, w związku z czym uczestnicy byli zobowiązani do zdobycia konkretnych umiejętności, jak na przykład sporządzenie potrwa kuchni hiszpańskiej, francuskiej czy chorwackiej oraz przygotowanie jednostki mieszkalnej w hotelu do sprzedaży. Zdobyte umiejętności zostały poddane ocenie zagranicznych ekspertów, którzy wysoko je ocenili i potwierdzone międzynarodowymi certyfikatami Europass. Właśnie podczas uroczystości zakończenia projektu uczestnicy mieli okazję popisać się swoimi umiejętnościami wykonując na przykład hiszpańską paellę, czarne risotto z owocami morza czy naleśniki suzette. Oprócz celów typowo zawodowych uczniowie doskonalili swoją znajomość języka obcego oraz poznawali kulturę i interesujące turystycznie miejsca w każdym z krajów takie jak: Barcelona, Carcassonne, Tuluza, Zadar. Poznali procesy produkcji win i kawy zwiedzając winiarnie oraz palarnię kawy.
Na naszej uroczystości gościli również pan Serge Maingret, nauczyciel ze szkoły w Mazamet we Francji wraz ze swoimi uczennicami, które zakończyły praktyki w restauracjach rybnickich i przygotowały dla zaproszonych gości, rybnickich restauratorów i hotelarzy, confit de canard.
Podczas uroczystości uczestnikom zostały wręczone certyfikaty Europass Mobilność. Do uświetnienia uroczystości przyczynili się uczniowie naszej szkoły, którzy wykonali piosenki we wszystkich nauczanych w naszej szkole językach: angielskim, francuskim hiszpańskim, niemieckim, rosyjskim i włoskim.
Ten projekt jest realizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Projekt lub publikacja odzwierciedlają jedynie stanowisko ich autora i Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za umieszczoną w nich zawartość merytoryczną.