Egzamin zawodowy
Dostosowanie warunków i form przeprowadzania egzaminu zawodowego
– Formuła 2019
w roku szkolnym 2025/2026
I. Uczniowie i absolwenci uprawnieni do dostosowania:
- Posiadający orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego;
- Posiadający orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego;
- Chorzy (w tym przewlekle) lub czasowo niesprawni;
- Posiadający opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się: z dysleksją, dysgrafią, dyskalkulią, dysortografią;
- Objęci w roku szkolnym 2025/2026 pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole, na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej* ze względu na:
– trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą
– zaburzenia komunikacji językowej
– sytuację kryzysową lub traumatyczną
- Będący obywatelem Ukrainy, na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej*.
* Opinia rady pedagogicznej wydawana jest na wniosek nauczyciela, rodziców/prawnych opiekunów lub pełnoletniego ucznia.
II. Opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub zaświadczenie lekarskie zdający przedkłada dyrektorowi szkoły wraz z deklaracją przystąpienia do egzaminu:
– do 15 września 2025 r. – klasy V
– do 7 lutego 2026 r. – klasy III
W szczególnych przypadkach zaświadczenie lekarskie może być przedłożone w terminie późniejszym, niezwłocznie po jego otrzymaniu.
III. Dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel informuje na piśmie ucznia/absolwenta lub jego rodziców o przyznanych dostosowaniach nie później niż na 3 miesiące przed terminem egzaminu zawodowego.
IV. Rodzice ucznia niepełnoletniego lub pełnoletni uczeń składają oświadczenie o skorzystaniu lub rezygnacji z przyznanych mu dostosowań w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania informacji.
V. Wybrane sposoby dostosowania warunków i form egzaminu zawodowego
| Uprawnieni do dostosowania | Sposoby dostosowania | |
| 1. Zdający ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, w tym: dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią
(na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej) |
Część pisemna | Część praktyczna |
| 1.Przedłużenie czasu
przeprowadzania egzaminu do 30 minut. |
1. Przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu do 30 minut.
2. Zapisywanie rezultatów w postaci dokumentacji z wykonania zadań na komputerze (jeśli stopień dysgrafii uniemożliwia odczytanie pracy). |
|
| 2. Zdający słabowidzący
(na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub zaświadczenia lekarskiego) |
Zdający może wykorzystać funkcje komputera do powiększania wielkości treści zadań w arkuszu standardowym (tekstu, rysunków, obrazów).
1.Arkusz dostosowany wydrukowany zapisany czcionką Arial 16 pkt. Możliwe tylko w przypadku zdającego, który ze względu na wadę wzroku nie może skorzystać z komputera, lub z innej, wskazanej w Tabeli formy arkusza dostosowanego. 2. Przedłużenie czasu egzaminu nie więcej niż o 30 minut. 3. Korzystanie z przyborów optycznych, którymi zdający posługuje się na co dzień. 4. Oświetlenie stanowiska pracy dostosowane do dysfunkcji. |
1. Arkusz dostosowany wydrukowany zapisany czcionką Arial 16 pkt.
2. Przedłużenie czasu egzaminu nie więcej niż o 30 minut. 3. Korzystanie z przyborów optycznych, którymi zdający posługuje się na co dzień. 4. Oświetlenie stanowiska pracy dostosowane do dysfunkcji. |
| 3. Zdający z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
(na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub zaświadczenia lekarskiego) |
1. Przedłużenie czasu egzaminu nie więcej niż o 30 minut. | 1. Przedłużenie czasu egzaminu nie więcej niż o 30 minut. |
| 4. Zdający z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera
(na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub zaświadczenia lekarskiego) |
1.Wydłużenie czasu egzaminu do 30 minut.
2. Przystąpienie do egzaminu w oddzielnej sali.
|
1.Wydłużenie czasu egzaminu do 30 minut.
2. Przystąpienie do egzaminu w oddzielnej sali. 3. Zapisywanie rezultatów w postaci dokumentacji z wykonania zadania na komputerze (w uzasadnionych przypadkach). |
| 5. Zdający chorzy (w tym przewlekle) lub niesprawni czasowo
(na podstawie orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego lub zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia) |
1. Przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu do 30 Minut.
2. Przystąpienie do egzaminu w oddzielnej sali. 3. Korzystanie z zaleconego przez lekarza sprzętu medycznego i leków*. |
1. Przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu do 30 minut.
2. Przystąpienie do egzaminu w oddzielnej sali. 3. Korzystanie z zaleconego przez lekarza sprzętu medycznego i leków*. |
| 6. Zdający, którzy znaleźli się w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej
(na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej) |
1. Przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu do 30 minut.
2. Przystąpienie do egzaminu w oddzielnej sali. 3. Zapewnienie obecności specjalisty, np. psychologa (w uzasadnionych przyp.). |
1. Przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu do 30 minut.
2. Przystąpienie do egzaminu w oddzielnej sali. 3. Zapewnienie obecności specjalisty, np. psychologa (w uzasadnionych przyp.). |
| 7. Zdający, którzy mają trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą
(na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej) |
1. Przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu do 30 minut. | 1. Przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu do 30 minut. |
* Korzystanie z zaleconego przez lekarza sprzętu medycznego i leków koniecznych ze względu na chorobę.
W przypadku zdającego korzystającego z urządzenia telekomunikacyjnego wyposażonego w aplikację służącą do monitorowania stanu zdrowia, np. w przypadku zdającego ze stwierdzoną cukrzycą korzystającego z pompy insulinowej, dopuszcza się możliwość wniesienia takiego urządzenia do sali egzaminacyjnej i korzystania z niego w tej sali. W takim przypadku zdający może przystąpić do egzaminu w odrębnej sali albo – jeżeli przystępuje do egzaminu w sali z innymi zdającymi – zdający nie losuje numeru stolika, przy którym pracuje podczas egzaminu; przewodniczący zespołu nadzorującego wskazuje stolik możliwie najbliżej stanowiska zespołu nadzorującego. Przed wejściem na salę egzaminacyjną zdający przekazuje urządzenie telekomunikacyjne przewodniczącemu zespołu nadzorującego, który upewnia się, że sygnały przychodzące są wyłączone i umieszcza to urządzenie na stole, przy którym pracuje ZN. Zdający sygnalizuje konieczność skorzystania z urządzenia przez podniesienie ręki.

