Egzamin zawodowy
Dostosowanie warunków i form przeprowadzania egzaminu zawodowego
– Formuła 2019
w roku szkolnym 2024/2025
- O dostosowanie warunków i form egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie uczniowie mogą ubiegać się na podstawie:
-
- opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej o dysleksji;
- orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego;
- orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznej o potrzebie nauczania indywidualnego;
- zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia;
- na podstawie objęcia w roku szkolnym 2024/2025 pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na:
– trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą
– zaburzenia komunikacji językowej
– sytuację kryzysową lub traumatyczną
Opinia rady pedagogicznej wydawana jest na wniosek nauczyciela, rodziców/prawnych opiekunów lub pełnoletniego ucznia
f. będący obywatelem Ukrainy, którego pobyt na terytorium Rzeczypospolitej jest uznawany za legalny
2. Opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się/zaświadczenie lekarskie zdający przedkłada dyrektorowi szkoły wraz z deklaracją przystąpienia do egzaminu:
– do 15 września 2024 r. – klasy V
– do 7 lutego 2025 r. – klasy III
W szczególnych przypadkach zaświadczenie lekarskie może być przedłożone w terminie późniejszym, niezwłocznie po jego otrzymaniu.
3. Opinia rady pedagogicznej (pkt. 1 e) wydawana jest na wniosek nauczyciela, rodziców/prawnych opiekunów lub pełnoletniego ucznia.
4. Dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel informuje na piśmie ucznia/absolwenta lub jego rodziców o przyznanych dostosowaniach nie później niż na 3 miesiące przed terminem egzaminu zawodowego.
5. Rodzice ucznia niepełnoletniego lub pełnoletni uczeń składają oświadczenie o skorzystaniu lub rezygnacji z przyznanych mu dostosowań w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania informacji.
6. Wybrane sposoby dostosowania warunków i form egzaminu zawodowego
Uprawnieni do dostosowania | Sposoby dostosowania | |
1. Zdający ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, w tym: dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią
(na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej) |
Część pisemna | Część praktyczna |
1.Przedłużenie czasu
przeprowadzania egzaminu do 30 minut.
|
1. Przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu do 30 minut.
2. Zapisywanie rezultatów w postaci dokumentacji z wykonania zadań na komputerze (jeśli stopień dysgrafii uniemożliwia odczytanie pracy) |
|
2. Zdający słabowidzący
(na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub zaświadczenia lekarskiego) |
Zdający może wykorzystać funkcje komputera do powiększania wielkości treści zadań w arkuszu standardowym (tekstu, rysunków, obrazów).
1.Arkusz dostosowany wydrukowany zapisany czcionką Arial 16 pkt. oraz wydłużenie czasu egzaminu do 30 minut Możliwe tylko w przypadku zdającego, który ze względu na wadę wzroku nie może skorzystać z komputera, lub z innej, wskazanej w Tabeli formy arkusza dostosowanego. 2. Przedłużenie czasu egzaminu nie więcej niż o 30 minut. 3. Korzystanie z przyborów optycznych, którymi zdający posługuje się na co dzień. 4. Oświetlenie stanowiska pracy dostosowane do dysfunkcji. |
1. Arkusz dostosowany wydrukowany zapisany czcionką Arial 16 pkt. oraz wydłużenie czasu egzaminu do 30 minut
2. Przedłużenie czasu egzaminu nie więcej niż o 30 minut. 3. Korzystanie z przyborów optycznych, którymi zdający posługuje się na co dzień. 4. Oświetlenie stanowiska pracy dostosowane do dysfunkcji. |
3. Zdający z afazją
(na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub zaświadczenia lekarskiego) |
1. Przedłużenie czasu egzaminu nie więcej niż o 30 minut.
|
1. Przedłużenie czasu egzaminu nie więcej niż o 30 minut.
|
4. Zdający z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
(na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub zaświadczenia lekarskiego) |
1. Przedłużenie czasu egzaminu nie więcej niż o 30 minut.
|
1. Przedłużenie czasu egzaminu nie więcej niż o 30 minut.
|
5. Zdający z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera
(na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub zaświadczenia lekarskiego) |
1.Wydłużenie czasu egzaminu do 30 minut.
2. Przystąpienie do egzaminu w oddzielnej sali.
|
1.Wydłużenie czasu egzaminu do 30 minut.
2. Przystąpienie do egzaminu w oddzielnej sali. 3. Zapisywanie rezultatów w postaci dokumentacji z wykonania zadania na komputerze + oddzielna sala? (w uzasadnionych przypadkach). |
6. Zdający z przewlekłymi chorobami
(na podstawie orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego lub zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia) |
1. Przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu do 30 minut.
2. Przystąpienie do egzaminu w oddzielnej sali. 3. Korzystanie z zaleconego przez lekarza sprzętu medycznego |
1. Przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu do 30 minut.
2. Przystąpienie do egzaminu w oddzielnej sali. 3. Korzystanie z zaleconego przez lekarza sprzętu medycznego i leków*.
|
7. Zdający chorzy lub niesprawni czasowo
(na podstawie zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia) |
1. Przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu do 30 minut.
2. Korzystanie z zaleconego przez lekarza sprzętu medycznego i leków*. 3. Korzystanie z odpowiedniego sprzętu i środków dydaktycznych, w tym z komputera. |
1. Przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu do 30 minut.
2. Korzystanie z zaleconego przez lekarza sprzętu medycznego i leków*. 3. Korzystanie z odpowiedniego sprzętu i środków dydaktycznych, w tym z komputera.
|
8. Zdający z czasową niesprawnością rąk
(na podstawie zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia) |
1. Przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu do 30 minut.
2. Korzystanie ze sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, z których zdający korzysta na co dzień, w tym z komputera. 3. Korzystanie z pomocy osoby wspomagającej, która zapisuje odpowiedzi zdającego w systemie elektronicznym. |
1. Przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu do 30 minut.
2. Korzystanie ze sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, z których zdający korzysta na co dzień, w tym z komputera. 3. Korzystanie z pomocy osoby wspomagającej która zapisuje rozwiązania zdającego. |
9. Zdający, którzy znaleźli się w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej
(na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej) |
1. Przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu do 30 minut.
2. Przystąpienie do egzaminu w oddzielnej sali. 3. Zapewnienie obecności specjalisty, np. psychologa (w uzasadnionych przyp.). |
1. Przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu do 30 minut.
2. Przystąpienie do egzaminu w oddzielnej sali. 3. Zapewnienie obecności specjalisty, np. psychologa (w uzasadnionych przyp.). |