Dostosowanie warunków i form przeprowadzania egzaminu zawodowego

– Formuła 2019

 w roku szkolnym 2025/2026

I. Uczniowie i absolwenci uprawnieni do dostosowania:

  1. Posiadający orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego;
  2. Posiadający orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego;
  3. Chorzy (w tym przewlekle) lub czasowo niesprawni;
  4. Posiadający opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się: z dysleksją, dysgrafią, dyskalkulią, dysortografią;
  5. Objęci w roku szkolnym 2025/2026 pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole, na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej* ze względu na:

– trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą

–  zaburzenia komunikacji językowej

–  sytuację kryzysową lub traumatyczną

  1. Będący obywatelem Ukrainy, na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej*.

* Opinia rady pedagogicznej wydawana jest na wniosek nauczyciela, rodziców/prawnych opiekunów lub pełnoletniego ucznia.

II. Opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub zaświadczenie lekarskie zdający przedkłada dyrektorowi szkoły wraz z deklaracją przystąpienia do egzaminu:

– do 15 września 2025 r. – klasy V

– do 7 lutego 2026 r. – klasy III

W szczególnych przypadkach zaświadczenie lekarskie może być przedłożone w terminie późniejszym, niezwłocznie po jego otrzymaniu.

III. Dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel informuje na piśmie ucznia/absolwenta lub jego rodziców o przyznanych dostosowaniach nie później niż na 3 miesiące przed terminem egzaminu zawodowego.

IV. Rodzice ucznia niepełnoletniego lub pełnoletni uczeń składają oświadczenie o skorzystaniu lub rezygnacji z przyznanych mu dostosowań w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania informacji.

V. Wybrane sposoby dostosowania warunków i form egzaminu zawodowego

Uprawnieni do dostosowania Sposoby dostosowania
1. Zdający ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, w tym: dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią

(na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej)

Część pisemna Część praktyczna
1.Przedłużenie czasu

przeprowadzania egzaminu do 30 minut.

1. Przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu do 30 minut.

2. Zapisywanie rezultatów w postaci dokumentacji z wykonania zadań na komputerze (jeśli stopień dysgrafii uniemożliwia odczytanie pracy).

2. Zdający słabowidzący

(na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub zaświadczenia lekarskiego)

Zdający może wykorzystać funkcje komputera do powiększania wielkości treści zadań w arkuszu standardowym (tekstu, rysunków, obrazów).

1.Arkusz dostosowany wydrukowany zapisany czcionką Arial 16 pkt.

Możliwe tylko w przypadku zdającego, który ze względu na wadę wzroku nie może skorzystać z komputera, lub z innej, wskazanej w Tabeli formy arkusza dostosowanego.

2. Przedłużenie czasu egzaminu nie więcej niż o 30 minut.

3. Korzystanie z przyborów optycznych, którymi zdający posługuje się na co dzień.

4. Oświetlenie stanowiska pracy dostosowane do dysfunkcji.

 

 

1. Arkusz dostosowany wydrukowany zapisany czcionką Arial 16 pkt.

 

 

 

2. Przedłużenie czasu egzaminu nie więcej niż o 30 minut.

3. Korzystanie z przyborów optycznych, którymi zdający posługuje się na co dzień.

4. Oświetlenie stanowiska pracy dostosowane do dysfunkcji.

3. Zdający z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim

(na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub zaświadczenia lekarskiego)

1. Przedłużenie czasu egzaminu nie więcej niż o 30 minut. 1. Przedłużenie czasu egzaminu nie więcej niż o 30 minut.
4. Zdający z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera

(na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub zaświadczenia lekarskiego)

1.Wydłużenie czasu egzaminu do 30 minut.

2. Przystąpienie do egzaminu w oddzielnej sali.

 

1.Wydłużenie czasu egzaminu do 30 minut.

2. Przystąpienie do egzaminu w oddzielnej sali.

3. Zapisywanie rezultatów w postaci dokumentacji z wykonania zadania na komputerze

(w uzasadnionych przypadkach).

5. Zdający chorzy (w tym przewlekle) lub niesprawni czasowo

(na podstawie orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego lub zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia)

1. Przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu do 30 Minut.

2. Przystąpienie do egzaminu w oddzielnej sali.

3. Korzystanie z zaleconego przez lekarza sprzętu medycznego i leków*.

1. Przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu do 30 minut.

 

2. Przystąpienie do egzaminu w oddzielnej sali.

3. Korzystanie z zaleconego przez lekarza sprzętu medycznego i leków*.

6. Zdający, którzy znaleźli się w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej

(na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej)

1. Przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu do 30 minut.

2. Przystąpienie do egzaminu w oddzielnej sali.

3. Zapewnienie obecności specjalisty, np. psychologa

(w uzasadnionych przyp.).

1. Przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu do 30 minut.

2. Przystąpienie do egzaminu w oddzielnej sali.

3. Zapewnienie obecności specjalisty, np. psychologa

(w uzasadnionych przyp.).

7. Zdający, którzy mają trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą

(na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej)

1. Przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu do 30 minut. 1. Przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu do 30 minut.

 

* Korzystanie z zaleconego przez lekarza sprzętu medycznego i leków koniecznych ze względu na chorobę.

W przypadku zdającego korzystającego z urządzenia telekomunikacyjnego wyposażonego w aplikację służącą do monitorowania stanu zdrowia, np. w przypadku zdającego ze stwierdzoną cukrzycą korzystającego z pompy insulinowej, dopuszcza się możliwość wniesienia takiego urządzenia do sali egzaminacyjnej i korzystania z niego w tej sali. W takim przypadku zdający może przystąpić do egzaminu w odrębnej sali albo – jeżeli przystępuje do egzaminu w sali z innymi zdającymi – zdający nie losuje numeru stolika, przy którym pracuje podczas egzaminu; przewodniczący zespołu nadzorującego wskazuje stolik możliwie najbliżej stanowiska zespołu nadzorującego. Przed wejściem na salę egzaminacyjną zdający przekazuje urządzenie telekomunikacyjne przewodniczącemu zespołu nadzorującego, który upewnia się, że sygnały przychodzące są wyłączone i umieszcza to urządzenie na stole, przy którym pracuje ZN. Zdający sygnalizuje konieczność skorzystania z urządzenia przez podniesienie ręki.