Matura
Dostosowanie warunków i form przeprowadzania egzaminu maturalnego
w roku szkolnym 2022/2023
- O dostosowanie warunków i form egzaminu maturalnego uczniowie mogą ubiegać się na podstawie:
- opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się – dysleksji rozwojowej, w tym: dysleksji, dysgrafii, dysortografii, dyskalkulii;
- orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego;
- orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznej o potrzebie nauczania indywidualnego;
- zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia;
- na podstawie objęcia w roku szkolnym 2022/2023 pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej lub sytuację kryzysową lub traumatyczną;
- Cudzoziemiec, któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu;
- Obywatel Ukrainy, którego pobyt na terytorium Rzeczypospolitej jest uznawany za legalny;
- Z zaburzeniami widzenia barw
2. Opinię/orzeczenie poradni psychologiczno – pedagogicznej lub zaświadczenie o chorobie przewlekłej wydane przez lekarza należy przedłożyć dyrektorowi szkoły razem z deklaracją do 30 września 2022 r.
W sytuacjach losowych zaświadczenie lub opinia mogą być przedłożone w terminie późniejszym, niezwłocznie po otrzymaniu dokumentu.
3. Do 10 lutego 2023 r. dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel informuje zdających na piśmie o przyznanych dostosowaniach.
4. Do 15 lutego 2023 r. zdający składa oświadczenie o skorzystaniu lub rezygnacji z przyznanych mu dostosowań.
5. Jeżeli konieczność dostosowania egzaminu wystąpi po 10 lutego 2023 r., dyrektor szkoły informuje niezwłocznie na piśmie ucznia o wskazanym sposobie dostosowania warunków lub formy egzaminu.
6. Wybrane sposoby dostosowania warunków i form egzaminu maturalnego:
Uprawnieni do dostosowania | Sposoby dostosowania | |
1. Zdający ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, w tym: dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią
(na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej) |
Część ustna | Część pisemna |
– | 1. Zastosowanie szczegółowych zasad oceniania zadań otwartych z języka polskiego, j. obcych oraz matematyki
2. Pisanie pracy na komputerze (jeśli stopień dysgrafii uniemożliwia odczytanie pracy) |
|
2. Zdający słabosłyszący
(na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego) |
1. Korzystanie z urządzeń technicznych odpowiednich do wady słuchu
2. Przedłużenie czasu egzaminu z j. polskiego do 15 minut 3. Przedłużenie czasu egzaminu z j. obcego do 15 minut 4. Zastosowanie specjalnych zasad oceniania wypowiedzi |
1. Wydłużenie czasu egzaminu do 30 minut
2. W przypadku języków obcych: a) arkusz standardowy z możliwością korzystania ze słuchawek lub b) arkusz egzaminacyjny dostosowany (bez zadań sprawdzających rozumienie ze słuchu) |
3. Zdający z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera
(na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego) |
1. Uzupełnienie lub zastąpienie wypowiedzi ustnej zapisem sporządzonym przez zdającego
2. Przedłużenie czasu egzaminu z języka polskiego do 15 minut 3. Przedłużenie czasu egzaminu z języka obcego do 15 minut 4. Zastosowanie specjalnych zasad oceniania wypowiedzi |
1. Dostosowane arkusze egzaminacyjne (arkusz z wydłużonym czasem pracy)
1a) Arkusz z języka obcego z płytą CD z dostosowanym nagraniem 2. Miejsce pracy dostosowane do dysfunkcji zdającego 3. Pisanie pracy na komputerze (w przypadku zaburzeń grafii) |
4. Zdający z czasową niepełnosprawnością rąk
(na podstawie zaświadczenia lekarskiego) |
1. Miejsce pracy dostosowane do potrzeb zdającego
2. Pomoc w obsłudze sprzętu i środków dydaktycznych w przypadku egzaminu z języka polskiego (komputer) 3. Przedłużenie czasu egzaminu z języka polskiego do 15 minut 4. Przedłużenie czasu egzaminu z języka obcego do 15 minut |
1. Miejsce pracy dostosowane do potrzeb zdającego
2. Zaznaczanie odpowiedzi do zadań zamkniętych w zeszycie zadań egzaminacyjnych, bez konieczności przenoszenia ich na kartę odpowiedzi (matematyka, j. obcy) 3. Pisanie odpowiedzi do zadań na komputerze 4. Przedłużenie czasu egzaminu do 30 minut 5. Płyta CD z dostosowanym nagraniem z j. obcego 6. Arkusze egzaminacyjne nagrane na płycie CD (pliki zapiane w formacie MS Word lub pdf). |
5. Zdający z chorobami przewlekłymi
(na podstawie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia) |
1. Dostosowanie warunków zdawania egzaminu do specyfiki choroby
2. Korzystanie z zaleconego przez lekarza sprzętu medycznego i leków 3. Przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu z języka polskiego do 15 minut 4. Przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu z języka obcego do 15 minut |
1. Dostosowanie warunków zdawania egzaminu do specyfiki choroby
2. Korzystanie z zaleconego przez lekarza sprzętu medycznego i leków 3. Przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu w przypadku każdego arkusza egzaminacyjnego do 30 minut. |
6. Zdający chorzy lub niesprawni czasowo
(na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza) |
1. Korzystanie z zaleconego przez lekarza sprzętu medycznego i leków
2. Miejsce pracy dostosowane do potrzeb zdającego |
1. Korzystanie z zaleconego przez lekarza sprzętu medycznego i leków
2. Miejsce pracy dostosowane do potrzeb zdającego |
7. Zdający w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej
(na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej) |
1. Zapewnienie obecności specjalisty, jeżeli jest to niezbędne dla uzyskania właściwego kontaktu ze zdającym
2. Przedłużenie czasu trwania egzaminu z języka polskiego do 15 minut 3. Przedłużenie czasu trwania egzaminu z języka obcego do 15 minut |
1. Zapewnienie obecności specjalisty, jeżeli jest to niezbędne dla uzyskania właściwego kontaktu ze zdającym
2. Przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu w przypadku każdego arkusza egzaminacyjnego do 30 minut. 3. Możliwość przystąpienia do egzaminu w oddzielnej sali |