Matura
Dostosowanie warunków i form przeprowadzania egzaminu maturalnego
w roku szkolnym 2024/2025
Formuła 2023
1. O dostosowanie warunków i form egzaminu maturalnego uczniowie mogą ubiegać się na podstawie:
- opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się – dysleksji rozwojowej, w tym: dysleksji, dysgrafii, dysortografii, dyskalkulii;
- orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego;
- orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznej o potrzebie nauczania indywidualnego;
- zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia;
- na podstawie objęcia w roku szkolnym 2024/2025 pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej lub sytuację kryzysową lub traumatyczną.
- cudzoziemiec, któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu
- obywatel Ukrainy
- z zaburzeniami widzenia barw
2. Opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej lub zaświadczenie lekarskie należy przedłożyć dyrektorowi szkoły razem z deklaracją do 7 lutego 2025 r.
W sytuacjach losowych orzeczenie lub opinia mogą być przedłożone w terminie późniejszym, niezwłocznie po otrzymaniu dokumentu.
Zdający przewlekle chorzy, którzy ubiegają się o wydłużenie czasu egzaminu składają w kancelarii szkoły zaświadczenie lekarskie o chorobie przewlekłej wraz z wnioskiem o objęcie ucznia pomocą psychologiczną. Wniosek taki można złożyć w dowolnym terminie, nie później jednak niż do 30 września w roku, w którym odbywa się egzamin maturalny.
3. Do 10 lutego 2025 r. dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel informuje zdających na piśmie o przyznanych dostosowaniach.
4. Do 13 lutego 2025 r. zdający składa oświadczenie o skorzystaniu lub rezygnacji z przyznanych mu dostosowań.
5. Jeżeli konieczność dostosowania egzaminu wystąpi po 10 lutego 2025 r., dyrektor szkoły informuje niezwłocznie na piśmie ucznia o wskazanym sposobie dostosowania warunków lub formy egzaminu.
6. Wybrane sposoby dostosowania warunków i form egzaminu maturalnego:
Uprawnieni do dostosowania | Sposoby dostosowania | |
1. Zdający ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, w tym: z dysleksją, z dysgrafią, z dysortografią, z dyskalkulią
(na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej) |
Część ustna | Część pisemna |
– | 1. Zastosowanie szczegółowych zasad oceniania rozwiązań zadań otwartych z:
a) języka polskiego na PP i PR -w przypadku opinii o dysleksji lub dysortografii lub dysgrafii b) języków obcych na PP i PR -w przypadku opinii o dysleksji lub dysortografii lub dysgrafii; c) matematyki na PP – w przypadku opinii o dyskalkulii lub dysleksji lub dysortografii lub dysgrafii. 2. Pisanie pracy na komputerze (jeśli stopień dysgrafii uniemożliwia odczytanie pracy oraz gdy w toku edukacji zdający został wdrożony do takiej formy pracy) |
|
2. Zdający z chorobami przewlekłymi
(na podstawie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia) |
1. Dostosowanie warunków zdawania egzaminu do specyfiki choroby
2. Korzystanie z zaleconego przez lekarza sprzętu medycznego i leków 3. Przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu: a) z języka polskiego do 15 minut b) z języka obcego do 15 minut Dostosowanie a) i b) możliwe tylko wtedy, gdy w toku nauki zdający korzystał z tego sposobu wyrównania szans edukacyjnych w związku ze stanem zdrowia i fakt ten jest udokumentowany (wniosek wraz z zaświadczeniem lekarskim należy złożyć do 30 września 2024 r.) |
1. Dostosowanie warunków zdawania egzaminu do specyfiki choroby
2. Korzystanie z zaleconego przez lekarza sprzętu medycznego i leków 3. Przedłużenie czasu z danego przedmiotu do 30 minut Dostosowanie możliwe tylko wtedy, gdy w toku nauki zdający korzystał z tego sposobu wyrównania szans edukacyjnych w związku ze stanem zdrowia i fakt ten jest udokumentowany (wniosek wraz z zaświadczeniem lekarskim należy złożyć do 30 września 2024 r.) |
3. Zdający chorzy lub niesprawni czasowo
(na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza) |
1. Korzystanie z zaleconego przez lekarza sprzętu medycznego i leków
2. Miejsce pracy dostosowane do potrzeb zdającego |
1. Korzystanie z zaleconego przez lekarza sprzętu medycznego i leków
2. Miejsce pracy dostosowane do potrzeb zdającego |
4. Zdający w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej
(na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej) |
1. Zapewnienie obecności specjalisty, jeżeli jest to niezbędne dla uzyskania właściwego kontaktu ze zdającym
2. Przedłużenie czasu trwania egzaminu z języka polskiego do 15 minut 3. Przedłużenie czasu trwania egzaminu z języka obcego do 15 minut |
1. Zapewnienie obecności specjalisty, jeżeli jest to niezbędne dla uzyskania właściwego kontaktu ze zdającym
2. Przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu w przypadku każdego arkusza egzaminacyjnego do 30 minut. 3. Możliwość przystąpienia do egzaminu w oddzielnej sali |